Работно време: Понеделник - Петък, 08:30 - 17:30ч. / ЗА ПОРЪЧКИ: 032 99 22 99
Добре дошли ! Влезте или създайте нов профил!
Кошницата е празна!

Сравнение на маски N95 с FFP3 и FFP2 - каква е разликата?

Много по-безопасно е да се избягва компанията на хора, които са болни или потенциално болни и да се намали като цяло социалният контакт, особено на големи групи хора (вижте раздела за социално дистанциране по-долу). Като повторение, използването или хирургическите маски трябва да е в краен случай - носенето на такава не трябва да насърчава никого да поема ненужни рискове на външно излагане. Ако сме в присъствието на някой болен, който има / може да има коронавирус, има смисъл те да носят маска или респиратор, за да намалят способността им да разпространяват болестта.

 

Направи си сам / домашни маски:

Наскоро CDC (Център за контрол за заболявания) обяви насоки на американските граждани, че „платнени покрития за лице“ трябва да се използват в обществени условия, където мерките за социално дистанциране са трудни за поддържане.

Отбелязвайки, че хирургическите маски и респиратори N95 трябва да бъдат запазени за здравните работници. Ако гражданите не купуват респиратори или хирургически маски, им остава да купуват маски на основата на плат от места като Amazon или трябва да си направят сами.

 

Моята маска пази теб, твоята маска пази мен.

И така, как човек си прави собствена маска?

Първо, си заслужава да се отбележи как различните предмети за бита се сравняват по отношение на ефективността на филтъра и дишането. За това можем да се позовем на проучване на университета в Кеймбридж (връзка), което разкри, че „калъфката за възглавници и тениската от 100% памук бяха най-подходящите домакински материали за импровизирана маска за лице“.

 

Ефективност на домакинските материали срещу 1-микронни частици:

Снимка от smartairfilters.com

 

Интересното е, че други артикули като торбички за прахосмукачки и кърпи за съдове показват по-голям капацитет за филтриране, така че защо проучването не ги е избрало? За съжаление тези елементи се представиха лошо при тестовете за дишане. Маската е малко добра, ако не можете да дишате от нея. Вижте това описание на проучването за повече подробности (и хубави графики!).

 

По-долу са изброени някои методи за маски "DIY / направи си сам", изброени от прости до напреднали:

1) Без модификации маска от тениска

Не искате да извадите ножицата? Няма проблем. Този метод показва как да увиеш тениска около лицето си, без да я коригираме. Въз основа на горното проучване използвайте тениски със 100% памук, когато е възможно. Намерете пълното ръководство за този метод тук.

 

2) Безшевна маска от тениска

Този метод използва само тениска, ножица, химикалка и линийка. Вижте пълните инструкции за видеоклипа на Runa Ray в YouTube.

 

3) Маски със шевна машина

За тези с шевни машини ... има 2 добри урока за маски. Първият, обикновен (връзка в YouTube), вторият - по-усъвършенстван дизайн с връзки, монтиран нос и джоб за филтър (връзка към YouTube).

Маска за лице плътно прилепваща, с монтиран джоб и филтър за нос.

Разбира се, нивото на защита, което предлагат тези DIY маски, е под нивото на хирургическите маски и респиратори. Но все пак.

Ако сте виждали други страхотни дизайни на DIY маски, моля споделете ги по-долу в коментарите.

 

От какво ни предпазват респираторите???

 

Капчици

Основна причина за носенето на респиратор е предпазването от капчици. Например, ако болен човек кашля или киха, когато е в непосредствена близост до нас, респираторът образува бариера, за да предотврати телесните течности да достигнат до лицето ни. Капките обикновено са големи и гравитацията ги влачи надолу, за да кацне върху обекти, а не да стои във въздуха. Така, че те не пътуват много големи разстояния. Има обаче изследвания за микрокапки, които се изхвърлят дори по време на говорене. Този видеоклип във Vimeo, направен от японски изследователи, улавя микро капчици върху камерата, използвайки високоскоростни камери. Знаем, че големите капчици играят роля в предаването, но все още не е ясно каква роля играят микрокапчиците.

Аерозоли (<10ɱm)                пръскане на големи капчици (>0,1 mm)

Кашляне (V=10m/s)      Кихане (V= 50 m/s)      Издишване 1,5m

Изображение от блога на Sui Huang относно необходимостта от използване на маска

 

Аерозолите

Това, което може да остане във въздуха известно време, са аерозолирани вирусни частици. Така че, например, можете да си представите как някой създава два проблема при кихане, първите са изхвърлени капчици, които изминават малко разстояние, а след това втори, аерозолизирани вирусни частици, които остават във въздуха за по-дълго. Понастоящем има дебат и несигурност за това колко дълго COVID-19 може да остане аерозолизиран и каква част от риска този вектор се сравнява с другите. Това, което можем да направим, е да сме наясно какво казват изследванията в момента и вероятно да грешим от страна на предпазливостта, докато не бъде потвърдено.

Учени от Националния институт по алергия и инфекциозни заболявания (NIAID) публикуват проучване в NEJM (линк) за това какво може да се случи при контролирани лабораторни условия. Те използваха пулверизатор, който създава аерозол от течности и тестваха колко дълго вирусът остава измерим във въздуха, докато се аерозира. Те също така тестваха колко дълго вирусът е измерим на други повърхности. Резултатите от тях показват, че вирусът остава измерим за целия период на експеримента с аерозолизация; 3 часа. Вижте графиките по-долу за повече подробности:

Графика А. Аерозоли с вирус жизнеспособен за 3 часа (пълна продължителност на експеримента)

Графика Б. Горен ред ляво: При пластмаса до 72 часа / Горен ред дясно: Метал до 72 часа / Долен ред ляво: При мед до 4 часа / Долен ред дясно: При картон до 24 часа

Това изображение идва от предпечатания по-горе NIAID, показващ титъра на вируса (вирусен товар)

 

Д-р Джон Кембъл е направил видеоклип в YouTube, обсъждащ този документ по-подробно.

 

Уста и нос

Тогава накрая, докато респираторът покрива лицето ни, много ни е трудно да докоснем предмет с вируса и да го пренесем в устата и носа си. Това е един вид вторична полза в допълнение към споменатите по-горе две. Просто трябва да сме сигурни, че внимателно измиваме ръцете си веднага щом свалим респиратора.

 

Необходима ли е защита на очите?

Докато коронавирусът не може да проникне през кожата, той може да проникне през всички открити лигавици, включително очите.

Ето защо често виждате медицински специалисти, които носят маски за очи, когато са в контакт със заразени пациенти. Казаното досега, очите са вероятно по-нисък риск като път на влизане, в сравнение с устата, която постоянно вдишва въздух директно в белите дробове.

Има два начина за защита на очите, по които хората се водят; единият е респиратор за еднократна употреба и предпазни очила, а другият е респиратор за цялото лице. Очилата с гумено въздушно уплътнение осигуряват по-строга въздушна бариера. Например, Bollé правят някои минималистични модели, които включват гумено уплътнение, но има много опции.

1) По-слабо предпазване,

2) По-добро предпазване.

 

Свързани въпроси …

Какво можете да направите, за да намалите риска?

 

Социално дистанциране:

Вируси като грип и новия коронавирус се разпространяват от хора, които вирусът влиза в контакт с хора, които не са заразени.

Колкото повече влизате в контакт със заразени хора, толкова по-голяма е вероятността да хванете инфекцията. Социалното дистанциране, според Wikipedia, са действия за контрол на инфекции, които се предприемат от служителите на общественото здравеопазване, за да спрат или забавят разпространението на силно заразна болест. Това виждаме в действие вече в страни като Китай, Южна Корея и Италия. В допълнение към мерките за социално дистанциране, предприети от правителствата, ние сами можем да изберем дали да намалим физическото излагане на потенциално болни хора, като например:

 

Тези видове стъпки може да са пречка за нормалния живот. Намерението обаче е това да бъде краткосрочна мярка - не завинаги!

Един от основните рискове при пандемия е, че първоначалното разпространение е толкова бързо, че затрупва здравните услуги. Основна цел на всяка страна трябва да бъде да избегне това, именно социалното дистанциране може да е от най-голяма полза.

Избягването на претъпкани места (като натъпкани влакове) може да е необходимо за намаляване на разпространението.

 

Редовно миене на ръцете:

- CDC препоръчва редовно миене на ръцете със сапун и вода за най-малко 20 секунди.

- Приоритизирайте измиването преди хранене и след като сте навън.

- Редовното миене на ръце изсушава ръцете, което в краен случай може да ги направи уязвими от инфекция. За да смекчим това, редовно използвайте овлажнител на основата на глицерин с механизъм за помпа или изстискване.

- Сапуните на калъпова основа са по-малко хигиенични.

- Проучване показа, че докосваме лицето си средно по 15 пъти на час. Това поведение може да бъде трудно да се промени, но ако държим ръцете си чисти, това ще бъде по-малко пагубно.

Изображение, показващо разликите в ефекта между видовете миене на ръце:

1) Преди миене,

2) Изплакване и изтръскване,

3) Шест секунди без сапун,

4) Шест секунди със сапун,

5) Петнадесет секунди със сапун,

6) Тридесет секунди със сапун.

 

Режете ноктите на ръцете!

Късите нокти на ръцете намаляват риска от улавяне на мръсотия (и вируси) под ноктите. Един метод за проверка дали ноктите ви са прекалено дълги, е като ги поставите срещу дланта си. Ако не можете да усетите пръстите си, а само ноктите, то те са твърде дълги, за да могат да се поддържат чисти.

 

Дезинфектант за ръце на базата на алкохол:

- CDC (Център за контрол и превенция на заболяванията) препоръчва ако сапун и вода не са налични, използвайте дезинфектант за ръце на алкохолна основа с най-малко 70% алкохол. Оставете да изсъхне (изветрее).

 

Почиствайте телефона си:

- Като се има предвид колко често използваме телефоните си, това изглежда е следващият логичен приоритет, който трябва да бъде дезинфекциран. Използването на антибактериални кърпички или спиртни тампони (обикновено със 70% алкохол) за почистване на телефона и други предмети е добра опция.

Ако производителят на антибактериалните кърпички твърди, че могат да убият грипния вирус (H1N1) - това е добър знак, че те може да могат да направят подобно и с коронавируса. След като приключите с избърсването, оставете да изсъхне (изветрее).

 

Бъдете наясно с други предмети, които редовно докосвате, включително:

• Компютърна клавиатура и мишка,

• Ключове от къща и кола,

• Водни бутилки за многократна употреба,

• Волана на автомобила,

• Джобове на дрехи,

• Дръжки на врати.

 

И внимавайте при взаимодействие с тях - дезинфекцирайте, когато е възможно.

 

Поддържайте имунната си система здрава.

Примери за действия, които можете да предприемете, за да поддържате здрава имунна система:

 

Сън

Наспивайте се с адекватен и висококачествен сън. За повечето хора „адекватно“ означава 7-8 часа. Неслучайно „изгарянето на свещта в двата края“ *(прекалена умора) увеличава риска от заболяване. Преглед на литературата от 2004 г. заключава, че „лишаването от сън има значително влияние върху имунния отговор“ и „трябва да се счита за жизненоважна част от имунната система“

 

Упражнение

Упражнявайте се редовно, но не прекалявайте. Да цитирам изследване от 2007 г. за упражненията и имунната система - „умереното упражнение изглежда упражнява защитен ефект, докато многократните пристъпи на усилено натоварване могат да доведат до имунна дисфункция“.

 

Витамин D

Има данни, които предполагат:

• Витамин D играе ключова роля в имунната функция,

• Дефицитът на витамин D може да ви направи по-податливи на инфекция,

• Добавката с витамин D предпазва от остри инфекции на дихателните пътища,

• Като отбележим, че нищо от това не се отнася конкретно до коронавируса, а се отнася до общата здрава имунна функция.

 

Изводи:

 Добавката с витамин D беше безопасна и като цяло предпазва от остра инфекция на дихателните пътища. Пациентите, които са с недостиг на витамин D и тези, които не получават болусни дози, изпитват най-голяма полза.

От мета анализ на British Medical Journal (връзка), обхващащ 25 рандомизирани контролирани проучвания (11 311 участници).

 

Заключение:

Вече е ясно, че витамин D има важна роля в допълнение към класическите си ефекти върху калциевата и костната хомеостаза. Тъй като рецепторът за витамин D се експресира върху имунни клетки (В клетки, Т клетки и антиген-представящи клетки) и тези имунологични клетки са способни да синтезират активния метаболит на витамин D, той има способността да действа по автокринен начин в местна имунологична среда. Витамин D може да модулира вродените и адаптивни имунни отговори. Недостигът на витамин D е свързан с повишен автоимунитет и повишена чувствителност към инфекция. Тъй като имунните клетки при автоимунни заболявания реагират на мелиоративните ефекти на витамин D, полезните ефекти от допълване на хора с дефицит на витамин D с автоимунно заболяване могат да надхвърлят ефектите върху костната и калциевата хомеостаза.

От статия на британския медицински журнал за витамин D и имунната система (връзка)

 

Ние можем да получим витамин D от нашата диета (малки количества) и от излагане на слънце. Ако не получавате много слънце, може да бъде трудно да получите достатъчно количество витамин D от диета.

Какво е адекватно количество витамин D? Националните здравни институти (NIH) съветват получаване на 600 iu (15mcg) от всички източници на ден за възрастни. По подобен начин Националният институт за високи постижения в здравеопазването и грижите (NICE) съветва добавка, съдържаща 400iu (10 микрограма), приета ежедневно.

Д-р Джон Кембъл има страхотно видео за витамин D и имунната система. Той цитира насоките на NICE за добавяне на 400 iu на ден и казва, че лично приема витамин D добавка, съдържаща 1000 iu дневно.

Когато търсите добавка, има доказателства, които предполагат (връзка), че витамин D3 повишава нивата на витамин D с 1,7 пъти по-голяма ефективност от D2. Примери за сертифицирани производители на NSF, продаващи витамин D3, са Life Exension - 1,000iu, Thorne Research - 1,000iu и Pure Encapsulations - 1,000iu.

 

 

Заключение:

Надяваме се, че ако сте се натъкнали на тази статия и преди това сте се объркали относно разликата между маските N95, KN95 и FFP2 / FFP3, това ще изясни нещата за Вас.

За тези, говорещи испански, които могат да намерят тази статия за полезна, тя е преведена тук.

 

По-нататъшно обучение:

За превантивните мерки, които можете да предприемете като човек (които също са от колективна полза), вижте този кратък списък от видеоклипове на д-р Джон Кембъл:

• Витамин D и имунната система - YouTube видео,

• Треска - добра или лоша? Съвет: често много добър - YouTube видео част 1 и част 2,

• Как да избегнем вируси около нас (включително съвети за почистване) - YouTube видео,

• Колко дълго COVID-19 остава жизнеспособен и опасен на повърхности и във въздуха - YouTube видео.

Д-р Джон Кембъл в YouTube

 

Вижте източници на публикации по-долу:

1. Респиратори N95 срещу медицинските маски за предотвратяване на грип сред персонала на здравеопазването - Рандомизирана клинична проба - Lewis J. Radonovich Jr, MD et al. - JAMA - септември 2019 г.

2. Хирургическите маски срещу N95 респиратор за предотвратяване на грип сред работещите в здравеопазването - Рандомизирана проба - Марк Лоб и др. - JAMA - ноември 2009 г.

3. Използване на маска за лице и контрол на предаването на респираторния вирус в домакинствата - MacIntyre et al. - Журнал за възникващи инфекциозни заболявания - февруари 2009 г.

4. Болни и уморени: има ли съня жизненоважна роля за имунната система? - Bryant et al. (2004)

5. Упражнения и имунната система - Бролинсън (2007)